Budowanie marki

10 rzeczy, jakie strona internetowa mówi o Twojej firmie klientom

Słyszałeś już, że strona internetowa jest wizytówką firmy? Mało powiedziane! Dziś ma znacznie większe znaczenie! Dobrze zaprojektowana, spójna i konkretna, stworzy dla Twojej firmy stabilny fundament. Będzie miejscem, dzięki któremu Twoi klienci spojrzą na nią dokładnie tak, jak tego chcesz.

02.06.2022 Artur Baza Artur Baza

Znasz takie powiedzenie „Jak Cię widzą, tak Cię piszą”? Wystarczą dosłownie 2 sekundy, aby człowiek patrzący na drugiego człowieka wysnuł na jego temat opinię. Zwykle dzieje się to poza świadomością. Mimo to jednak, w tak krótkim czasie dokonujemy mini oceny — pozytywnej lub negatywnej.

Zastanawiasz się, po co o tym mówimy? Bo dokładnie taki sam mechanizm zachodzi w ludziach odwiedzających strony internetowe! Pierwsze wrażenie ma kluczowe znaczenie. Chcesz zyskać nowych odbiorców? Musisz zrobić więc wszystko, aby było ono pozytywne. Zobacz, co witryna komunikuje odbiorcom i wykorzystaj to, aby osiągnąć swój cel.

Jak strona internetowa wpływa na wizerunek firmy?

1. Styl działania

To jak wygląda Twoja strona internetowa i jakie komunikaty na niej przeważają, definiuje styl Twojej firmy. Jest jasną wskazówką na temat tego, w jaki sposób zawierasz relacje ze swoimi klientami. Osoba odwiedzająca firmową stronę niemal od razu wyczuje jej specyfikę, jednocześnie oceniając, czy się z nią identyfikuje, czy też nie.

Działa to dokładnie tak, jak niektóre miejsca i otaczająca je aura. Jeśli kiedykolwiek byłeś w sądzie, czy choćby w kościele, to doskonale wiesz, o czym mowa. Majestatyczne budowle, ogromne drzwi i charakterystyczna, podniosła atmosfera, sprawiają, że zachowujesz się i czujesz zupełnie inaczej, niż odwiedzając kogoś znajomego, czy choćby ulubioną restaurację.

Ze stronami jest dokładnie tak samo. Oficjalny i surowy ton będzie powodował podobne wrażenia. Odbiorca poczuje się za mało kompetentny na zawarcie kontaktu i wejście w interakcję albo stwierdzi na tej podstawie, że firma jest nudna i mało postępowa. Może być też wręcz przeciwnie, bo dla niektórych taka stylistyka świadczyć będzie o profesjonalizmie i doświadczeniu.

Dlatego najważniejsze jest to, aby dopasować styl komunikacji zarówno do rodzaju działalności i do grupy docelowej, jak i tego, jakie odczucia chcesz wywołać w odbiorcy treści. Swobodny i otwarty jest dosłownie niczym powitanie przyjaciela z otwartymi ramionami. Mówisz tym samym „Cześć! Rozgość się!”.

Klienci chętnie zostają na takich stronach, bo czują się na nich po prostu dobrze. Dlatego też większość nowoczesnych firm stawia dziś na taką właśnie narrację.

2. Czy Twoja firma jest na czasie?

Wygląd Twojej strony internetowej mówi potencjalnemu klientowi dosłownie wszystko. I choć to bardzo powierzchowne, to jednak jest to absolutnie najważniejsza kwestia.

W dzisiejszych czasach dynamika rozwoju i zmian w dziedzinie trendów jest zawrotna. Twoja strona nie może zostać w tyle, bo w tym przypadku kilka lat nieuwagi może skutkować prawdziwą wizerunkową katastrofą. Mimo że różnorodność wcześniej wspomnianych trendów jest ogromna, to w ostatecznym rozrachunku są tylko dwie opcje — albo Twoja strona będzie wyglądać nowocześnie, albo przestarzałe.

Czy potencjalny klient zostanie na stronie, która ostatnią aktualizację szaty graficznej przechodziła w 2008 roku? Oczywiście, że nie. I to nawet jeśli będzie zawierać świetne, wartościowe treści.

Obecnie, nieaktualny wygląd strony właściwie całkowicie skreśla szansę zdobycia nowych odbiorców. Dlaczego? To proste — taka witryna wskazuje odbiorcy tylko tyle, że firma jest niepostępowa, ignoruje ważne kwestie i za nic ma komfort klienta. Nikt nie chce korzystać z takich usług.

Chcesz, aby Twoja firma była atrakcyjna w oczach klientów? Zadbaj więc o design strony! Niech będzie nowoczesny, ciekawy i zgodny z aktualnymi standardami.

3. Doświadczenie i skuteczność

Pozytywne komentarze umieszczone bezpośrednio na stronie wysyłają jasny komunikat do nowych klientów. Informują ich o jakości usług i produktów. Dzięki temu nowy odbiorca od razu wie, że firma jest godna zaufania.

Konsumenci szukają dziś usług i towarów sprawdzonych i polecanych. Szybka weryfikacja opinii i rekomendacji przed skorzystaniem z danej oferty to obecnie standard. Możesz być niemal pewien, że zanim Twój nowy klient kupi od Ciebie produkt lub usługę, wcześniej będzie starał się sprawdzić jakość towaru.

Oszczędź jego czas i ułatw mu to zadanie! Zamieść na firmowej stronie internetowej opinie firm lub osób, z którymi współpracowałeś. Jeśli prowadzisz natomiast sprzedaż online, zadbaj, aby każdy mógł w łatwy sposób ocenić usługę lub produkt.

4. Firma inna niż wszystkie — ale czy na pewno?

Strona internetowa może zbudować w oczach klienta wizerunek firmy, która działa innowacyjnie i nie boi się wdrażać nowych rozwiązań. Odpowiednio dopasowane treści sprawią, że taka osoba zbuduje sobie na Twój temat wyobrażenie prawdziwego wizjonera. Albo i nie.

Większość firm stosuje na swoich stronach komunikaty, których celem jest wyróżnienie jej na tle konkurencji. Szkoda tylko, że zamiast działać kierunkowo, indywidualnie wytyczoną ścieżką, niemal wszystkie idą na łatwiznę. W rezultacie osoba przeglądająca strony różnych firm, a na każdej widzi to samo: wieloletnie doświadczenie, troskę o klienta, najwyższą jakość usług i inne podobne zapewnienia. Nic ciekawego. Ekscytacja na poziomie zerowym.

Pamiętaj, że zanim Twój klient trafił do Ciebie, był też w innych miejscach. Dlatego spraw, by Twoja przestrzeń w internecie naprawdę go zaintrygowała. Niech od razu pomyśli, że w końcu jest tam, gdzie powinien. Postaw na oryginalność i daj się zapamiętać!

Jak zbudować dobrą stronę internetową?

5. Czy myślisz o swoich klientach?

Projekt Twojej strony internetowej dużo mówi o tym, czy dbasz o swoich odbiorców oraz, czy jesteś gotowy, by w razie potrzeby służyć im pomocą.

Każdy lubi być otoczony troską i zainteresowaniem. Działa to tak samo w życiu realnym, jak i w przestrzeni internetowej. Klient, wchodząc do zwykłego sklepu lub lokalu usługowego, może liczyć na wsparcie obsługi i doradców. Może uzyskać odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące usługi.

Dobrze więc, jeśli to samo dostanie, korzystając z Twojej witryny internetowej. Intuicyjny układ strony, dostęp do odpowiedzi na najważniejsze pytania, czyli FAQ oraz możliwość szybkiego kontaktu z obsługą klienta to podstawa.

Firma, która oferuje pomoc i bierze pod uwagę komfort swych odbiorców, postrzegana jest jako godna zaufania. Przede wszystkim jednak, takie działanie pozwala przekierować uwagę na klienta, dając mu do zrozumienia, że ta strona, jest dla niego.

6. Jakość działań

Wystarczy rzut oka na stronę internetową, aby móc stwierdzić, czy mamy do czynienia z solidną firmą, zwracającą uwagę na najdrobniejszy nawet detal, czy raczej z taką, która działa powierzchownie. Uwierz, każdy klient to widzi!

Niestarannie wykonana strona internetowa zawsze będzie przeszkodą dla rozwoju marki. W końcu kto miałby ochotę korzystać z usług firmy, która psuje swój własny wizerunek?

Dobrze dopasowana kolorystyka, odpowiednia czcionka oraz wielkość liter, ciekawe i trafnie skomponowane grafiki, czytelny układ — to wszystko cechy funkcjonalnej strony, tworzonej według współczesnych realiów. Jeśli dodamy do tego jeszcze wysokiej jakości treści oraz trafny sposób komunikacji, zyskujemy przepis na idealną stronę firmową.

Co taka witryna komunikuje odbiorcy? Daje jasny przekaz, że firma dokładnie wie, co robi, a do swych działań przykłada się w 100%, nie pozostawiając miejsca na niedbałość.

7. Profil działalności firmy

Kojarzysz sytuację, kiedy to wchodzisz na jakąś przypadkową stronę www i nie czytając żadnych zamieszczonych na niej treści, wiesz doskonale, że jest to sklep ze zdrową żywnością, elektronicznymi gadżetami, czy agencja zajmująca się doradztwem finansowym?

Dzieje się tak nie bez powodu. Cała tajemnica tkwi w odpowiednim doborze kolorów i grafik. To jeden z najważniejszych elementów budowania skutecznej identyfikacji wizualnej firmy.

W marketingu każdy kolor ma jakąś symbolikę i przypisuje się go do różnych rodzajów działalności. Takie zabiegi stosuje się już od tak dawna, że nasze umysły po prostu nieświadomie utożsamiają konkretne barwy z konkretnymi branżami. Przykładów nie trzeba szukać długo. Oto kilka z nich:

Dopasowanie kompozycji kolorystycznych ma więc bardzo duży wpływ na odbiór nie tylko samej strony, ale i firmy. Jeśli zrobisz to umiejętnie, odwiedzający od razu będą wiedzieć, że trafili w dobre miejsce. To kolejna rzecz, którą możesz zakomunikować klientowi bez używania żadnych sloganów.

Dobór koloru do branży, w której działa firma

8. Informacje o Twoich produktach i usługach

Firmowa strona internetowa to przede wszystkim narzędzie do sprzedaży. Nie ważne, czy w Twoim przypadku są to produkty, czy usługi — musisz mieć swoje miejsce w sieci, aby móc pokazać je szerszej grupie odbiorców. Od tego, w jaki sposób je zaprezentujesz, zależeć będzie, z jaką reakcją odbiorców się spotkasz.

Weźmy na tapet produkty w sklepie internetowym. Sama ich jakość to jedno. Może być rewelacyjna, ale to od Ciebie zależy, czy klient to dostrzeże. Na to składa się wiele czynników, od odpowiedniego opisu, poprzez zdjęcie, aż po umiejscowienie na stronie.

Ten ostatni czynnik ma często kluczowe znaczenie. Nie ukrywaj produktów w czeluściach witryny! Nich Twoja strona już od ‘’progu’’ pokazuje, co ma do zaoferowania. Mówiąc krótko, produkt musi być widoczny.

9. Spójność działalności

Czy to, w jakiej branży działasz, jest spójne z tym, co piszesz na swojej stronie? Czy stylistyka, którą obierasz, dobrze odzwierciedla to, co oferujesz? Wszystko to zweryfikuje osoba odwiedzająca stronę internetową Twojej firmy.

To z pozoru niewielkie szczegóły, które w rzeczywistości mają wpływ na to, czy potencjalny klient zdefiniuje markę jako profesjonalną i wartą zaufania, czy raczej jako staroświecką lub niezbyt poważną.

Tworzenie spójnej strony jest jak układanie puzzli. Internet w tej akurat kwestii nie lubi chaosu. Jakość treści, sposób przekazu, kolorystyka, układ strony, szybkość jej działania, logo — to Twoje kawałki, które musisz dopasować. I to nie tylko do siebie nawzajem. Wszystko to musi współgrać także z charakterem i misją firmy.

10. Czy to firma dla mnie?

Wszystko to, o czym mówiliśmy wcześniej, prowadzi do tego pytania. W ostateczności bowiem, strona, wraz z jej funkcjonalnością i estetyką decyduje o tym, czy odwiedzający będzie chciał na niej pozostać i stać się Twoim klientem, czy raczej skieruje się gdzieś indziej.

Wiesz, co jest w tym wszystkim najlepsze? Ta osoba będzie to wiedzieć dosłownie po kilku sekundach od trafienia do Ciebie. Jasne, w razie wątpliwości przejrzy kilka zakładek, może pokusi się, aby sprawdzić ofertę. Ale jeśli od razu nie pokażesz tego, co najlepsze, szanse na sukces będą marne.

Klient musi od razu dowiedzieć się, co możesz dla niego zrobić. Dlatego inwestycja w dobry projekt, content marketing oraz inne strategie zawsze się opłacają.

Strona internetowa może powiedzieć klientom o Twojej firmie dosłownie wszystko

Umiejętne tego wykorzystanie daje Ci nieograniczone możliwości. Możesz sam decydować o tym, jak przedstawisz swoją działalność i jak odbierać ją będą inni.

Spora część firm, zarówno tych działających w sieci, jak i poza nią marnuje szansę na to, by przedstawić się klientom na własnych zasadach. Ty jednak jesteś tutaj — a to oznacza, że nie grozi Ci dołączenie do tej grupy. W ALFA BRAVO doskonale wiemy, jak to działa i jesteśmy tu, aby Ci pomóc, dlatego skontaktuj się z nami już dziś!

Autor porady
Współdowodzący zespołem ALFA BRAVO, a także współwłaściciel. Formalnie od 16 lat w branży, choć zsumowanie czasu poświęconego na zdobywanie doświadczeń dałoby zapewne 116 lat. Z zamiłowania projektant UI/UX, obecnie Dyrektor Marketing.
Facebook
Linkedin
Behance