Pozyskiwanie ruchu nowych klientów na stronie - kiedy warto to rozważyć?
Dopiero zbudowałeś swoją stronę internetową, a może masz ją już od jakiegoś czasu, jednak jej popularność nie rośnie… Nie obawiaj się - nie Ty jedyny. Chyba każdy właściciel strony chociaż raz stanął przed pytaniem, dlaczego moja strona nie zarabia? I jak to zmienić, jak przyciągnąć nowych odwiedzających? Większy ruch przekłada się przecież na większą sprzedaż lub większą wartość reklamową witryny, nic więc dziwnego, że każdemu zależy na coraz większej liczbie odwiedzających.
Dobra wiadomość jest taka, że istnieją sprawdzone sposoby na pozyskiwanie ruchu na stronie. Co więcej - w dalszej części artykułu Ci je przedstawimy :)
Zanim jednak wybierzesz kierunek, który odpowiada Twoim potrzebom i możliwościom, musisz dokonać krótkiej analizy. Odpowiedz sobie na pytania:
-
1
Czy moja strona jest intuicyjna i łatwa w obsłudze dla odwiedzającego?
Projektowanie user friendly dziś jest podstawą - jeśli klient nie potrafi bezproblemowo dokonać zakupu w danym sklepie online… idzie do innego o podobnym asortymencie. -
2
Czy oferowany produkt / usługa są dobre? I czy są wystarczająco dobrze przedstawione?
Kiedy użytkownik wchodzi na daną stronę, robi to w konkretnym celu - chce coś kupić, coś przeczytać, coś zobaczyć. Staraj się dostarczać produkty i usługi najwyższej jakości, ale i z najwyższej jakości opisem. Stosuj język korzyści, tak aby ułatwić odbiorcy decyzję. Komu chce zaoferować swoje produkty / usługi? -
3
Czy masz świadomość jak wygląda rynek docelowy Twojego produktu lub usługi?
Jeśli nie, czas odrobić tę lekcję - bez tej wiedzy nie wybierzesz właściwej taktyki ściągania ruchu na stronę, a tym samym, nie osiągniesz sukcesu. Zastanów się kim dokładnie są Twoi klienci - to kluczowy warunek sukcesu.
Jaki sposób pozyskiwania ruchu na stronę wybrać?
Jeśli odpowiedziałeś już sobie na te pytania i jesteś gotów do zdobywania nowych odwiedzających, to czas przystąpić do działania.
Istnieje wiele taktyk pozyskiwania odbiorców, ale dla Ciebie jako właściciela strony ważne, aby były skuteczne i stosunkowo niskokosztowe. Warto więc dokładnie zastanowić się, który ze sposobów przyniesie najbardziej wartościowy ruch i będzie najlepszy w Twoim przypadku - czy to ze względu na koszt, czy nakład pracy - i konsekwentnie go stosować. Oczywiście możesz próbować różnych taktyk, ale zalecamy testowanie ich pojedynczo, dokładając kolejne działania. Dzięki temu będziesz w stanie obserwować ich efekty i kontrolować, skąd pojawił się ruch na Twojej stronie.
W każdej z niżej opisanych taktyk wyróżniliśmy wskaźniki, które powinny pomóc Ci w wyborze:
- Rodzaj taktyki. Czy dany sposób przynosi efekty krótko - czy długoterminowe?
- Wysiłek. Czy na daną taktykę będziesz musiał poświęcić dużo czasu i pracy?
- Czas zwrotu z inwestycji. Czy zwiększenie ruchu nastąpi po kilku dniach, tygodniach, czy miesiącach?
- Koszt. Jaki budżet Ci jest potrzebny, żeby wystartować z działaniami?
- Potencjał. Jak duży ruch jesteś w stanie pozyskać dzięki tej taktyce?
Taktyka nr 1: zaangażowanie w social media
Zwiększenie ruchu na stronie łączy się z poszukiwaniem odbiorców. A gdzie szukać potencjalnych odwiedzających? Najlepiej zacząć od mediów społecznościowych! Dziś niemalże każdy z nas spędza czas korzystając z różnego rodzaju kanałów social media - zarówno prywatnie, jak i zawodowo.
Pamiętasz pytanie o grupę docelową? Od tego należy zacząć tego typu działania. Dzięki jasnej odpowiedzi, do kogo chcesz dotrzeć, dobierzesz właściwe social media oraz styl komunikacji. A potem pisz tak, jak komunikuje się Twoja grupa docelowa! Jest to oczywiście trudne - wtedy warto skorzystać z usług copywritingu i content marketingu, oferowanego przez specjalistów ds. słowa.
Regularne prowadzenie social mediów swojej strony - niezależnie od jej celu - to podstawa. Nie bez powodu mówi się, że jeśli Cię nie ma na Facebooku, to nie istniejesz ;) Możesz prowadzić kanały w różnych social mediach, zwiększając zasięg informacji o Twojej stronie - ważne, aby zamieszczane publikacje były adekwatne do danego medium. Pamiętaj o dodawaniu informacji o promocjach, nowościach: świeżo dodanych do sklepu produktach, nowych usługach, aktualizacjach cenników usług czy dopiero dodanych artykułach informacyjnych. Nie dawaj o sobie zapomnieć swoim odbiorcom!
Copywriting i content marketing
Równie ważne co dodawanie aktualizacji jest jednak odpowiadanie i podtrzymywanie kontaktu, jeśli ktoś komentuje lub pisze wiadomości do danego profilu. Nawet jeżeli pytania są niewygodne, nie pozostawiaj ich bez echa.
- Rodzaj taktyki: długoterminowa
- Wysiłek: średni
- Czas zwrotu z inwestycji: tygodnie
- Koszt: niski
- Potencjał: średni
WSKAZÓWKA 1: Regularne prowadzenie różnorodnych kanałów w social media potrafi pochłaniać niemało czasu. Najlepszym rozwiązaniem może okazać się skorzystanie z usług agencji specjalizującej się w takiej działalności. Dzięki temu profile w mediach społecznościowych stale będą generować ruch na stronie, a Ty będziesz mógł w tym czasie rozwijać swój biznes.
WSKAZÓWKA 2: Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z social mediami, warto poprosić rodzinę i znajomych o pomoc w rozpromowaniu kanału. Nie muszą kupować Twoich produktów czy usług - wystarczy samo udostępnienie szerszej publiczności informacji o Twojej stronie.
Taktyka nr 2: płatne kampanie reklamowe w social media
Działania bezpłatne warto wesprzeć dodatkowo kampanią reklamową w wybranym medium. W większości mediów społecznościowych można tworzyć dokładnie ukierunkowane kampanie, co oznacza że reklama pokazywać się będzie tym osobom, które mogą być zainteresowane Twoim produktem / usługą.
Jak wybrać odpowiednią platformę społecznościową? Tutaj wracamy do pytań o Twój produkt oraz o Twoją grupę docelową. Najpopularniejsze są kampanie na Facebooku, jednak w przypadku niektórych firm znacznie skuteczniejsze będą działania reklamowe na Instagramie, Pintereście lub LinkedInie.
Dla początkujących i stawiających pierwsze kroki najczęściej zalecany jest jednak Facebook oraz Instagram. Te media posiadają wspólny i bardzo rozbudowany menadżer reklam, pozwalający na ukierunkowywanie działań według wielu parametrów, m.in. zainteresowań, zachowań, lokalizacji. Dzięki temu jesteś w stanie dotrzeć do osób realnie zainteresowanych Twoim produktem / usługą - co oznacza większe prawdopodobieństwo zakupu, przeczytania artykułu, przejrzenia zawartości Twojej strony.
- Rodzaj taktyki: krótkoterminowa
- Wysiłek: niski
- Czas zwrotu z inwestycji: dni
- Koszt: średni
- Potencjał: średni
WSKAZÓWKA: Tworzenie reklam w social media oraz ich optymalizacja nie kosztują wiele zachodu, a budżet ustalasz sam. Możesz na to równie dobrze poświęcić kilka godzin i kilkadziesiąt złotych, jak i wiele tygodni z budżetem liczonym w tysiącach. Na początku możesz samodzielnie potestować te platformy reklamowe, jednak im więcej chcesz inwestować (bo widzisz skuteczność tej metody!), tym lepiej oddać działanie w mediach społecznościowych w ręce agencji. Oszczędzisz w ten sposób i czas, i pieniądze.
Taktyka nr 3: płatne kampanie reklamowe w Google
Podobnie jak w mediach społecznościowych, tak samo możesz reklamować swoją stronę za pomocą narzędzi udostępnionych przez Google. Główną zaletą platformy Google Ads jest to, że docierasz dokładnie do osób, które są bardzo zainteresowane Twoim produktem / usługą - aktywnie szukają odpowiedzi na swoje potrzeby, a Google podsuwa im rozwiązanie.
Co istotne, poprzez Google Ads możesz reklamować się w sieci i wyszukiwarce Google, ale i… na YouTube. Poza tym, że YouTube jest platformą społecznościową z contentem video, jest też jedną z najpopularniejszych wyszukiwarek, czego nie każdy ma świadomość.
Kampanie reklamowe w Google Ads działają na zasadzie aukcji fraz kluczowych. Nie kupujesz miejsca reklamowego jak w pozostałych mediach społecznościowych - tutaj kwota, jaką zaoferujesz za wybrane słowa kluczowe oraz trafność wyszukiwanego hasła określi Twoje miejsce w stosunku do innych licytujących.
- Rodzaj taktyki: krótkoterminowa
- Wysiłek: średni
- Czas zwrotu z inwestycji: dni
- Koszt: średni
- Potencjał: wysoki
WSKAZÓWKA: Kampanie w Google Ads to licytacje, dlatego najlepiej jest oddać ich prowadzenie w ręce fachowców. Eksperci lepiej ocenią potencjał słów kluczowych - Tobie może się wydawać, że naprawdę dobrze je dopasowałeś, cena licytacji może być niewielka… ale i ruch może z tego przyjść mizerny. Przykład? Sprzedajesz aparaty fotograficzne, więc chcesz reklamować się na hasło “aparaty”. Niby dobrze, ale na to samo hasło mogą próbować robić to aparaty słuchowe, aparaty do leczenia różnego rodzaju schorzeń. Jeśli inwestycja czasu i pieniędzy będzie wysoka (a może taka być), a efekty również będą bardzo niezadawalające.
Taktyka nr 4: pozycjonowanie strony w Google
Płatne kampanie reklamowe opisane w poprzednim punkcie to tzw. SEM (ang. Search Engine Marketing, czyli marketing w wyszukiwarce). Jednak obecność Twojej strony w Google może przynieść jeszcze więcej korzyści, jeśli będziesz pamiętać również o jej pozycjonowaniu. Takie działania określane są skrótem SEO (ang. Search Engine Optimization), który niegdyś stosowany był wyłącznie na określenie optymalizacji strony, a dziś najczęściej używany jest zamiennie z "pozycjonowaniem".
Cel pozycjonowania jest prosty: sprawić, aby użytkownik, który wpisze w Google interesującą Cię frazę dotyczącą Twojej działalności (np. stomatolog Gdańsk, wymiana rozrządu cena albo najlepszy kurs angielskiego) zobaczył Twoją stronę na jednym z pierwszych miejsc w wynikach wyszukiwania. W zależności od tego, jak popularna jest dana fraza, celem pozycjonowania może być np. wejście do TOP3, TOP5, czy też TOP10 (czyli pierwszej trójki, piątki lub dziesiątki wyników) - ponieważ właśnie te serwisy są najczęściej odwiedzane.
O tym, na którym miejscu w wynikach wyszukiwania znajdzie się dana strona, decyduje rozbudowany algorytm - zaawansowany, inteligentny i od wielu lat systematycznie rozwijany przez internetowego giganta. Jak możesz się spodziewać, uwzględnia on wiele czynników - zarówno budowę serwisu, strukturę treści, jak i fakt, czy są one rozwijane, a także jaka sieć powiązań (linków) łączy stronę z innymi serwisami w sieci, które cieszą się ugruntowaną pozycją.
- Rodzaj taktyki: długoterminowa
- Wysiłek: średni/wysoki
- Czas zwrotu z inwestycji: tygodnie
- Koszt: średni
- Potencjał: wysoki
WSKAZÓWKA: Co zrobić, aby znaleźć się na upragnionej, wysokiej pozycji na liście? Podstawa to dobrze zoptymalizowana strona WWW, czyli przejrzysta dla tzw. robotów indeksujących, o czytelnej konstrukcji i uporządkowanym układzie treści. Duże znaczenie ma także zawartość tekstów - wysoka jakość treści, z naturalnie wplecionymi frazami kluczowymi i dużą ilością wartościowych informacji jest traktowana jako warta zaprezentowania użytkownikom.
Zakres narzędzi, które można wykorzystać w pozycjonowaniu strony jest jednak znacznie szerszy i nie mając odpowiedniego doświadczenia nie jesteś w stanie skorzystać z większości z nich. Dlatego warto skorzystać z pomocy specjalistów SEO, którzy wykonają audyt i zadbają zarówno o zoptymalizowanie samego serwisu, jak i jego wypozycjonowanie.
Taktyka nr 5: konkursy, prezenty i inne zachęty
Każdy lubi dostawać coś za darmo lub w nagrodę - dlatego organizowanie konkursów jest świetnym sposobem na pozyskiwanie nowych odbiorców. Najlepszym miejscem do ich przeprowadzania są media społecznościowe, ponieważ jest to po pierwsze proste, po drugie skuteczne; poprzez udostępnianie i komentowanie postów konkursowych naturalnie wzmacnia się ich zasięg organiczny. Zwiększając zaangażowanie w social media, wpływasz na zwiększenie również ruchu na stronie.
Jak przeprowadzić konkurs? Przede wszystkim zawsze pamiętaj o regulaminie. No i o wartościowych dla odbiorców nagrodach! Nie muszą być drogie, wystarczy że zainteresują Twoich klientów - obecnych i przyszłych.
Do organizacji konkursu możesz wykorzystać swój profil w social media (najlepiej go też promować, by zwiększyć jego zasięg), ale możesz też wesprzeć się aplikacjami konkursowymi, jak Gleam czy Woobox. Dają one większe możliwości, jeśli chodzi o odwiedziny na stronie (elementem konkursu jest np. wejście na konkretny link) i poszerzanie zasięgu (kiedy elementem jest udostępnienie).
- Rodzaj taktyki: krótkoterminowa
- Wysiłek: wysoki
- Czas zwrotu z inwestycji: dni
- Koszt: średni
- Potencjał: wysoki
WSKAZÓWKA: Każde medium społecznościowe ma swój regulamin, obowiązuje Cię również prawo kraju, na terenie którego przeprowadzasz konkurs. Dlatego warto albo dokładnie zapoznać się z zasadami, których musisz przestrzegać (np. przeprowadzanie w Polsce loterii powinno być zgłoszone do odpowiednich organów), albo ponownie - oddać organizację akcji w ręce specjalistów.
Taktyka nr 6: zniżki, rabaty i darmowe przesyłki
Oferowanie zniżek, rabatów czy opcji darmowej przesyłki przez krótki okres może być naprawdę skuteczną taktyką na wygenerowanie większego ruchu oraz sprzedaży. Wynika to z psychologii człowieka - ryzyko wygaśnięcia wyjątkowej oferty wywołuje poczucie niedoboru, niewykorzystania okazji. Z drugiej strony oczywiście rabaty są kosztem dla Twojego biznesu.
Dlatego musisz dokładnie przeliczyć o ile realnie możesz obniżyć cenę swoich produktów lub usług, zanim ją zaoferujesz. Warto też wyestymować, jaki ruch możesz wygenerować i… założyć, że sprzedaż może pójść jeszcze lepiej. Możesz też ustawić minimalną wartość koszyka zakupowego, od której będą działały rabaty. Dzięki takiemu podejściu unikniesz strat, a większe zainteresowanie nie przyprawi Cię o ból głowy lub bankructwo ;)
- Rodzaj taktyki: krótkoterminowa
- Wysiłek: wysoki
- Czas zwrotu z inwestycji: dni
- Koszt: średni
- Potencjał: wysoki
WSKAZÓWKA: Pamiętaj o limitach - to one najbardziej wpływają na uczucie potrzeby zakupu. Wyprzedaż możesz ograniczyć albo czasowo, albo po prostu przeznaczyć na nią określoną liczbę produktu. Tutaj wszystko zależy już tylko od Ciebie i od charakteru Twojego biznesu.
Taktyka nr 7: skorzystaj ze wsparcia influencerów
Coraz popularniejszym i częściej wykorzystywanym trendem jest influencer marketing, czyli wykorzystywanie celebrytów i internetowych idoli do promowania własnej marki. Nic dziwnego, ponieważ użytkownicy internetu wierzą w ich polecenia i chętnie z nich korzystają… A na tym Ci przecież zależy. Dobrze przygotowana kampania z influencerami może przynieść ogromny ruch - podstawą jest jednak dobranie takich osób, które są uczciwe i rzeczywiście mają wpływ na swoich odbiorców, a równocześnie idealnie wpasowują się w Twoją markę.
Zanim influencer marketing rozwinął się na dobre, często marki wysyłały prezenty do influencerów, a w zamian dostawali publikacje w social media. Dziś nie do końca tak to działa: adresy takich osób są pilniej strzeżone, coraz częściej też nie generują automatycznej publikacji - a już na pewno nie możesz być w 100% pewny, że będzie ona pozytywna.
Jak więc współpracować z influencerami?
- 1 Po pierwsze, opracuj założenia kampanii. Potrzebny Ci będzie jej cel wraz z KPI, budżet jaki chcesz na nią przeznaczyć oraz wizja, co miałby dla Ciebie zrobić dany influencer.
- 2 Po drugie, dobierz właściwego influencera lub influencerów. Powinien on być wybrany nie tylko na podstawie tego, jak pasuje do Twojego produktu / usługi, ale też według tego, jak tak naprawdę radzi sobie w budowaniu relacji z fanami. To, że ma ich na Instagramie niesamowicie dużo, jeszcze nie oznacza, że są aktywnymi odbiorcami. Zwróć uwagę na wskaźniki zaangażowania lub na wyniki innych kampanii - to dużo lepsze wyznaczniki, czy influencer ma ten “wpływ”.
- 3 Po trzecie, przygotuj brief. Dla influencera najważniejsze w nim będą data realizacji kampanii, koncept / założenia oraz kwota lub barter, które możesz zaoferować. Niezależnie, czy chcesz współpracować z dużym twórcą czy drobnym celebrytą, warto uwzględnić te punkty już podczas pierwszego kontaktu.
No dobrze, ale jak influencer może przyciągnąć do Ciebie nowych odbiorców? W zależności od tego, jakiego typu jest influencerem, możliwości są różne. Może promować Twój produkt w postach w wybranych social mediach, może napisać wpis blogowy, może zrecenzować Twój produkt, może… może tak naprawdę wszystko. Pamiętaj tylko o załączeniu właściwego linku, by przekierować ruch wygenerowany przez influencera na Twoją stronę.
- Rodzaj taktyki: krótkoterminowa
- Wysiłek: wysoki
- Czas zwrotu z inwestycji: dni-tygodnie
- Koszt: średni-wysoki
- Potencjał: wysoki
WSKAZÓWKA 1: Z mikro- i nanoinfluencerami współpracuje się osobiście, a dostęp do ich zasięgów można uzyskać za niewielką kwotę lub za barter. Ogromne zasięgi gwiazd internetu (i nie tylko) kosztują znacznie więcej, najczęściej też trzeba kontaktować się z agencją pośredniczącą pomiędzy klientem a influencerem.
WSKAZÓWKA 2: Odmianą długoterminową tej taktyki jest obranie influencera/ów-amabasadora/ów marki. Są oni związani z Twoją firmą przez dłuższy okres (np. pół roku) i w tym czasie wykonują konkretne świadczenia generujące ruch. Jest to skuteczny sposób na budowanie większej autentyczności w relacji z danym influencerem - a tym samym na zdobycie większego zaufania jego/jej fanów.
Taktyka nr 8: content marketing
“Content is the king” - słyszałeś o tym? Jeśli choć trochę interesujesz się marketingiem, na pewno wpadła Ci w ucho ta znana fraza. Tworzenie interesujących, pouczających i angażujących treści jest nie tylko modne, ale skuteczne. Nie tylko generują ruch, ale także zwiększają czas obcowania z marką, pomagają w budowie pozycji lidera oraz wysokich wyników w wyszukiwarce. Od filmów i podcastów po przewodniki i e-booki — Twoja firma ma nieograniczone możliwości wejścia w świat treści i generowania ruchu.
Jakie treści pomogą Ci w pozyskiwaniu ruchu na stronę?
-
A
Blog firmowy
O czym firma miałaby pisać bloga? Najlepiej konwertują wpisy dostarczające informacji, rozwiązujące problemy użytkownika. We wpisach możesz umieszczać linki do innych swoich publikacji, do swoich produktów. Co prawda pisanie bloga wymaga pomysłów, czasu i wytrwałości (warto pamiętać od razu również o umieszczeniu odpowiednich fraz pod pozycjonowanie)… Ale w dłuższej perspektywie naprawdę się opłaca. Dobre wpisy potrafią przyciągać nowych odbiorców na stronę przez całe lata. -
B
Podcasty
Podcasty działają podobnie jak blog, jednak mają formę słuchowiska. Twój odbiorca może Cię więc słuchać nawet wtedy, gdy nie może czytać, np. podczas jazdy samochodem czy ćwiczeń na siłowni. Kluczem jest znalezienie tematów, które przypadną mu do gustu. Warto też zadbać o techniczną stronę nagrań (jakość nagrania, podkład muzyczny). Najważniejszym jednak jest właściwe wypromowanie podcastu, ponieważ sam w sobie będzie znacznie trudniejszy do znalezienia niż wpis blogowy - tutaj polecamy skupić się na właściwym opisie zawartości podcastu, a najlepiej jego połączenie z wpisem blogowym. -
C
Video
Dla tych, którzy nie lubią lub nie mają czasu ani czytać, ani słuchać, pozostaje content w wersji video. Z jego tworzeniem jest znacznie więcej zachodu, najczęściej też znacznie więcej kosztuje (jeśli sam nie masz smykałki do kamery). Trzeba jednak pamiętać, że YouTube to nie tylko magazyn treści video, ale też druga (po Google) najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie. Jeśli zdecydujesz się na wykorzystanie tego rodzaju contentu, tak samo jak w przypadku podcastów: pamiętaj o dokładnym opisie filmu.
Jest jeszcze naprawdę mnóstwo narzędzi, które wykorzystuje się w copywritingu, content marketingu - te powyższe polecamy szczególnie w celu generowania ruchu na stronie oraz budowania trwałych relacji z klientami. Treści powinny obracać się wokół tego, co interesuje Twoich odbiorców. Aby content marketing mógł zadziałać, trzeba zacząć od naprawdę dokładnego zbadania grupy docelowej: czego chce się dowiedzieć? Co robi w wolnym czasie i jakiej rozrywki oczekuje? Co ją interesuje? Tworzone treści powinny dokładnie pasować do odbiorcy, inaczej… po prostu nie będą działać :)
- Rodzaj taktyki: długoterminowa
- Wysiłek: wysoki
- Czas zwrotu z inwestycji: tygodnie-miesiące
- Koszt: niski-średni
- Potencjał: wysoki
WSKAZÓWKA:
Strategia content marketingowa Twojej firmy powinna obejmować wszystko, co Twoi klienci mogą uznać za istotne lub interesujące – nie ograniczaj się do treści, które zawierają lub koncentrują się na Twoich produktach. Zamiast tego rozważ wszelkie tematy i zasoby związane z Twoją firmą, które mogą być przydatne dla Twoich klientów. Docenią to także algorytmy Google’a!
Każda z wyżej opisanych taktyk jest świetna i przyniesie efekty - o ile będzie dobrze wdrożona. Nie wiesz jak się za to zabrać? Potrzebujesz profesjonalnego wsparcia? Jako ALFA BRAVO - oddział do zadań specjalnych - oferujemy Ci usługi, dzięki którym liczba osób odwiedzających Twoją stronę poszybuje w górę. Już od ponad 12 lat analizujemy, projektujemy i ulepszamy strony i sklepy internetowe. Znajdziemy problem i zaproponujemy rozwiązanie, które pozwoli maksymalnie wykorzystać potencjał Twojej strony.