Powiadomienia push - co to jest?
Z punktu widzenia użytkownika strony, są to niewielkie okna, pojawiające się np. pod paskiem adresu przeglądarki internetowej w czasie surfowania po sieci. Ich subskrypcja jest bezpłatna. Jak wyglądają powiadomienia push możesz zobaczyć na poniższej ilustracji:
A jak włączyć powiadomienia push w przeglądarce? Wyrażając (jednorazowo) zgodę w oknie pojawiającym się podczas przeglądania danej strony internetowej:
Zwróć uwagę, że zgodę na otrzymywanie powiadomień web push od Twojego serwisu można wyrazić tylko podczas przeglądania zawartości tego właśnie serwisu. Natomiast gdy użytkownik zaakceptuje powiadomienia, będą one podążać za nim również wtedy, gdy przegląda inne serwisy internetowe. To zresztą jedna z największych zalet tego narzędzia!
Jaka jest skuteczność powiadomień typu web push?
Usługa push notyfikacji przynosi Ci - jako właścicielowi strony WWW lub sklepu internetowego - wiele korzyści, a w wielu najistotniejszych kwestiach pozostaje wręcz bezkonkurencyjna. Jej najważniejsza przewaga to fakt, że funkcjonuje przy minimalnym zaangażowaniu z Twojej strony. To nie newsletter, dla którego trzeba zbudować bazę, skonfigurować wiadomości, a następnie nadzorować ich wysyłkę.
Jednocześnie z punktu widzenia użytkownika końcowego powiadomienia charakteryzują się dużą dostępnością. Statystyki z wielu źródeł mówią, że PUSHE mają kilkukrotnie większą skuteczność w osiągnięciu celów biznesowych i założeń przedsiębiorcy, niż standardowy newsletter budowany przez lata.
Dodatkowym argumentem, który może przekonać Cię do wdrożenia powiadomień typu web push w sklepie lub na swojej stronie internetowej jest fakt, że to jedyna forma reklamy internetowej, która pozwala na komunikację z subskrybentami w czasie rzeczywistym. Użytkownicy Twojej strony mogą być zatem na bieżąco z aktualnymi promocjami albo nowościami produktowymi.
Jaką rolę mogą odegrać powiadomienia push w kampanii reklamowej albo promocji strony?
Oto kilka pomysłów:
- Wysyłaj powiadomienia, gdy w sklepie internetowym pojawi się długo wyczekiwany produkt.
- Powiadom klientów o nowej (np. sezonowej) kolekcji produktów.
- Wykorzystaj powiadomienie jako sposób na szybkie zakomunikowanie klientom, że właśnie wystartowała promocja.
- Powiadom czytelników o nowym artykule na blogu, który koniecznie powinni zobaczyć.
- Zastosuj PUSHE w kampanii nawiązującej do aktualnych wydarzeń, by zwrócić uwagę odbiorców (dobry real-time marketing zawsze działa!).
- Zachęć klienta, żeby wrócił do sklepu i przejrzał inne oferty w ostatnio przeglądanej kategorii.
Najważniejsze zalety push notyfikacji
Duża dostępność. Powiadomienia obsługiwane są przez wszystkie popularne przeglądarki - Twoim subskrybentem może zostać każdy użytkownik korzystający m.in. z Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Safari czy Edge.
Brak blokad. Komunikaty w powiadomieniach push nie są typowymi reklamami, dlatego nie zostaną zablokowane przez różnego rodzaju wtyczki pokroju AdBlock czy AdGuard. To oznacza, że zasięg notyfikacji jest potencjalnie bardzo szeroki. Znika również ryzyko, że klient potencjalnie zainteresowany Twoją ofertą nawet nie dowie się o jej istnieniu, ponieważ wtyczka zablokuje reklamę.
Łatwość wypisania się z listy. Użytkownik końcowy, który zaakceptował powiadomienia, w każdej chwili może zmienić zdanie odnośnie subskrybowania usługi. Wystarczy jedno kliknięcie i powiadomienia przestaną się pojawiać. Jest to rozwiązanie o wiele prostsze, niż w przypadku newslettera, w którym po kliknięciu w link do usuwania z bazy czasem trzeba dodatkowo potwierdzić decyzję na stronie. Wciąż można spotkać się z sytuacją, w której wpisanie się z listy mailingowej wymaga wręcz wysłania wiadomości e-mail do administratora.
Zgodność z RODO. Notyfikacje są przyjazne przepisom o ochronie danych osobowych, ponieważ... w ogóle nie gromadzą danych na temat użytkowników. Nie wymagają instalacji plików cookies na komputerze, ani też podawania nazwiska, numeru telefonu czy adresu e-mail.
Notyfikacje w wersji mobilnej. Oprócz powiadomień typu web push (czyli wyświetlanych w przeglądarkach internetowych na komputerach), narzędzie to dostępne jest także na urządzeniach mobilnych, które często mamy cały czas przy sobie, nosimy w kieszeniach czy torebkach.
Oczywiście powiadomienia push nie wykluczają użycia newsletterów czy kampanii w sieciach reklamowych. Jest to jednak kolejne, bardzo atrakcyjne narzędzie, które daje Ci jeszcze więcej możliwości działania i w wielu przypadkach może okazać się najskuteczniejszym wyborem.
Najprostsze narzędzie do automatyzacji marketingu: jak wykorzystać pushe w kampanii?
Jak widać z powyższej listy, notyfikacje w przeglądarce to narzędzie proste, wygodne i oparte na bezbłędnym pomyśle. Dodatkowo są jednym z najmniej angażujących elementów w całej strategii automatyzacji marketingu (marketing automation).
Czy powiadomienia push mają jakieś wady? Wdrażamy je dla naszych klientów już od dawna i prawdę mówiąc... do tej pory nie znaleźliśmy u nich słabych stron. Ważne jednak, aby wykorzystywać je umiejętnie, pomysłowo i w sposób, który nie zniechęci odbiorcy - ponieważ w przeciwnym razie po prostu wypisze się on z subskrypcji. Jeśli Ci się to uda, Twoi odbiorcy będą mogli utrzymać stały kontakt z marką, budować z nią silne i trwałe relacje.
Wyzwanie dla właściciela firmy, który korzysta z powiadomień w swojej kampanii, polega zatem na znalezieniu dobrego pomysłu na działania z użyciem notyfikacji:
- Jaki styl komunikacji przyjąć? Jakiego języka używać, jakie dobrać grafiki?
- Kiedy, z jaką częstotliwością i w jakich sytuacjach wysyłać powiadomienia push?
- Jak je uatrakcyjnić, aby naprawdę generowały sprzedaż i zwiększały ruch w serwisie?
- Jak wykorzystać fakt, że pozwalają one na niemal błyskawiczne odnoszenie się do bieżących wydarzeń albo np. wcześniejszej aktywności użytkownika w serwisie?
- W jaki sposób na skuteczność kampanii wpływa fakt, że mobilne przypomnienie o Twoim serwisie może podążać za subskrybentami tam, gdzie aktualnie się oni znajdują?
Przystępujemy do projektowania, czyli z czego składają się powiadomienia push?
Zawartość takiego powiadomienia nie jest szczególnie bogata w możliwości kontentowe, co w dobie szybkiego scrollowania Internetu można potraktować jako duży plus. Klient nie zawsze ma ochotę czytać długie poematy zawarte w wiadomościach mailowych i woli zobaczyć docelową ofertę na blogu czy sklepie internetowym.
Push notyfikacje składają się zazwyczaj z 4 podstawowych elementów:
- Nagłówek - krótki i zwięzły temat wysyłanego powiadomienia. Jak zwykle w marketingu internetowym, bardzo, bardzo wiele zależy od tych kilku słów napisanych pogrubionym fontem.
- Opis - niedługa treść opisująca wysyłaną reklamę, która formalnie nie może przekroczyć 1377 znaków, a zalecana liczba znaków wynosi nie więcej niż 500. My radzimy Ci jeszcze większą dyscyplinę - jeśli zmieścisz swój komunikat w kilkunastu słowach masz większe szanse, że użytkownik go przeczyta. Najlepsze powiadomienie to takie, które można błyskawicznie objąć wzrokiem.
- Logotyp/Grafika - zdjęcie wyróżniające, dotyczące tematu opisywanego powiadomienia. Może to być również logo Twojej marki, jeśli wiesz, że klienci potrafią je rozpoznać.
- Link - adres strony kierujący do przedstawionej oferty, artykułu lub innych treści.
Odpowiednio zaprojektowana treść notyfikacji ma ogromne znaczenie dla jej skuteczności. Ważny jest nie tylko błyskotliwy pomysł, ale również trafne dopasowanie treści do zainteresowań użytkownika. W idealnej sytuacji sprawisz, że Twój odbiorca poczuje się, jakby wiadomość od Ciebie dosłownie "spadła mu z nieba" i została przygotowana specjalnie dla niego. Jeśli nie masz pomysłu, jak napisać powiadomienia push - skorzystaj z naszej pomocy.
Jak dodać powiadomienia push do strony lub sklepu?
Aby włączyć notyfikacje, potrzebujesz odpowiedniej wtyczki lub funkcjonalności do wysyłania powiadomień push. Wysyłka odbywa się przez interfejs API. To, na ile przejrzyste będzie dla Ciebie narzędzie, z którego korzystasz, zależy od platformy, na której zbudowana jest Twoja strona. Maksymalnie prostą obsługę powiadomień PUSH zapewnia moduł systemu ABDEO.
ABDEO to autorski system CMS, który stworzyliśmy z myślą o potrzebach naszych klientów. Jako dostawcy oprogramowania web znamy wszystkie niedoskonałości i problemy, z jakimi zmagają się właściciele stron lub sklepów "posklejanych" z różnych elementów: skryptów, wtyczek i platform. Znamy też od podszewki wszystkie niedoskonałości popularnych narzędzi.
A skoro tak, postanowiliśmy stworzyć system złożony z modułów. Teraz dopasowujemy je pod kątem funkcjonalności, które są potrzebne konkretnemu klientowi, a jeśli firma potrzebuje nietypowych rozwiązań - programujemy dodatkowy, indywidualny element i zawsze pasuje on do reszty strony, jak puzzel z tej samej układanki.
Moduł do wysyłki powiadomień PUSH dostarczany jest indywidualnie. To, czy będzie on dostępny w danym serwisie, zależy od projektu. Obecnie najczęściej klienci decydują się na integrację z WEB PUSH API.
Implementacja notyfikacji typu web push w ABDEO składa się tylko z dwóch kroków:
- 1 Etap 1: podpięcie API
Samo podpięcie API następuje w ustawieniach wiadomości. Aby to wykonać, przejdź do sekcji Wiadomości -> Ustawienia -> USTAWIENIA PUSHER - KANAŁ oraz USTAWIENIA PUSHER - NOTYFIKACJE, w zależności od tego, który typ powiadomień chcesz uruchomić.
- 2 Etap 2: podpięcie API
Konfiguracja samych powiadomień jest indywidualna i zależy już tylko od potrzeb konkretnej kampanii. Treści oraz ewentualne grafiki powiadomień możesz ustawić w sekcji Nazwa projektu -> Ustawienia -> PUSH
Cały proces bez trudu wykonasz samodzielnie, a w razie potrzeby możesz skorzystać z naszej pomocy. A jeśli chcesz zlecić budowę nowej strony WWW lub sklepu bądź przymierzasz się do modernizacji Twojej obecnej strony - wyślij do nas pytanie. Przygotujemy dla Ciebie ofertę na dedykowany serwis w oparciu o system ABDEO.