Komunikacja z klientami

Strategia komunikacji i wizerunku - wszystko, co musisz o niej wiedzieć

Czy strategia komunikacji i wizerunku zarezerwowana jest wyłącznie dla wielkich, globalnych korporacji? Absolutnie nie. W rzeczywistości każdemu właścicielowi firmy, który podchodzi poważnie do rozwoju marki, będą potrzebne takie zasady i wskazówki. W artykule odpowiadamy na najważniejsze pytania: co zawiera strategia, dlaczego warto wdrożyć ją nawet na samym starcie nowego biznesu, a także: jak z niej korzystać?

02.08.2022 Artur Baza Artur Baza

Dlaczego strategia komunikacji jest potrzebna również Tobie?

Właścicielom firm zależy na tym, aby klienci zapamiętali i rozpoznawali ich markę, a najlepiej - nawiązali z nią relacje, wytworzyli dobre skojarzenia, poczuli do niej sympatię, podziw i szacunek. Kiedy szukasz warsztatu samochodowego prawdopodobnie zdecydujesz się na ten, który wzbudza zaufanie, a wybierając lokal na spotkanie z przyjaciółmi będziesz kierować się raczej dobrym "klimatem".

"

W większości przypadków aura marki i to, jak ją postrzegasz, nie wzięła się znikąd - jest właśnie efektem czyichś konsekwentnych i starannych działań m.in. nad kreowaniem wizerunku oraz komunikacją z odbiorcami.

Strategia wizerunku i komunikacji jest kluczowa w procesie budowania silnych firm. Mówiąc prościej: jeśli strategia Twojej marki zostanie dobrze skonstruowana, będziesz powracać do niej wielokrotnie - Ty lub osoby, które w Twojej firmie odpowiedzialne są za działania marketingowe. Stanie się ona Waszą podstawą do planowania wszystkich kampanii i działań promocyjnych czy reklamowych, a także bazą do współpracy z firmami zewnętrznymi. W dużych przedsiębiorstwach wewnętrzne wytyczne dotyczące standardów komunikacji czy CI (Corporate Identity) traktowane są wręcz jak najważniejszy z dokumentów. Wszyscy muszą je znać i wszyscy się do nich stosują.

Strategia komunikacji i wizerunku - co to jest?

Co zawiera strategia?

Dobrze skonstruowana strategia wizerunku i komunikacji powinna zawierać komplet informacji na temat marki, rekomendacje narzędzi oraz działań, które należy wykorzystać w kampaniach promocyjnych, działaniach PR, a nawet w obsłudze klienta. Z tego względu przygotowanie strategii wymaga naprawdę gruntownego przeanalizowania samej marki i sposobu, w jaki funkcjonuje ona na rynku. Z drugiej strony - trzeba także umieć przełożyć wnioski z tej analizy na konkretne, użyteczne i uniwersalne zalecenia.

Kiedy w ALFA BRAVO projektujemy strategię, w pracach nad nią bierze udział duży zespół osób i każda z nich odpowiada za określony obszar - począwszy od ogólnych założeń strategicznych, poprzez komunikację werbalną i wizualną, aż po kwestie związane z logo czy nazwą marki.

"

Oczywiście zakres zaleceń dopasowany jest do charakteru firmy - lokalna restauracja czy nawet sieć kilku restauracji działa zupełnie inaczej, niż wielki koncern, obecny w kilkudziesięciu krajach Europy. Jednak sam fakt posiadania "bazy wiedzy" w postaci strategii wizerunku i komunikacji jest tak samo ważny dla właściciela lokalnych restauracji, jak i prezesa globalnego koncernu.

Kiedy należy wdrożyć strategię?

W tym przypadku odpowiedź jest krótka: jak najszybciej, jeśli jeszcze nią nie dysponujesz. A jeśli masz już wdrożoną źle zaprojektowaną strategię, która nie działa, warto jak najszybciej zrewidować ją i sprawdzić, dlaczego wyniki nie są zadowalające. Z naszych doświadczeń wynika, że przyczyny mogą być dwie: albo nie do końca koresponduje ona z Twoją firmą bo, nie odpowiada jej faktycznym działaniom, albo też po prostu została odłożona na bok i nie jest stosowana w praktyce.

Warto pamiętać, że strategię wizerunku i komunikacji można opracować również dla zupełnie nowych marek, dopiero debiutujących na rynku. To dobre rozwiązanie, ponieważ chroni przedsiębiorcę przed chaotycznym poszukiwaniem właściwej ścieżki promocji, co niestety zdarza się bardzo często. Zwykły plan działania na kilka miesięcy naprzód, czy też plan jednej albo dwóch kampanii promocyjnych nie zastąpi strategii. Kampanie się skończą, a przedsiębiorca stanie przed decyzją: co dalej?

Strategia tworzona jest właśnie po to, aby nie trzeba było za każdym razem "wymyślać" marketingu firmy "od nowa". Wystarczy konsekwentnie przestrzegać przyjętych zasad, aby wizerunek marki zwracał uwagę spójnością i wyrazistym, profesjonalnym charakterem. Klienci to doceniają!

W jaki sposób strategia ułatwia Twoją pracę?

Strategia marki - zalety dla firmy

Zachowujesz spójność marki

Z punktu widzenia klientów Twoja firma powinna być zawsze tą samą marką - począwszy od wielkiego baneru na autostradzie, aż do najmniejszego punktu obsługi klienta. Doskonale widać to na przykładzie operatorów telekomunikacyjnych czy dostawców TV, którzy w salonach sprzedaży odtwarzają atmosferę znaną ze spotów telewizyjnych. Strategia wizerunku i komunikacji zdecydowanie ułatwia zachowanie spójności na każdym poziomie. Od całych kampanii - po pojedynczą ulotkę czy mailing. Od strony internetowej - po odpowiedź na komentarz klienta pod postem. Ważne, aby Twoja marka nigdzie i w żadnej sytuacji nie wyglądała, jak własna "podróbka".

Zawsze działasz według konkretnych reguł

Strategia wizerunku i komunikacji tworzona jest po to, aby firma zyskała zbiór zasad i reguł, do których może odwoływać się stale, we wszystkich działaniach promocyjnych oraz wizerunkowych. Opracowanie dokumentu skłania zatem do zastanowienia się nad unikalnymi cechami marki, a także celami, które chcesz osiągnąć. Oczywiście nie musisz samodzielnie opracowywać wszystkich założeń - o wiele lepszym pomysłem jest powierzenie tej pracy specjalistom doświadczonym w dziedzinie budowania strategii. W ALFA BRAVO zawsze jesteśmy gotowi opracować dokument, który będzie wspierał Cię w budowaniu marki (w zakładce Realizacje możesz zobaczyć efekty naszej pracy). Punktem wyjścia do naszej pracy będą jednak rozmowy z Tobą i zrozumienie Twoich celów biznesowych. To z kolei zachęca Ciebie do przemyślenia różnych kwestii związanych z funkcjonowaniem firmy na rynku.

Zmiany w zespole nie destabilizują Twojej marki

Zespół Twoich pracowników może się zmieniać, ale jeśli wizerunek firmy będzie spójny, klienci nie odczują tej zmiany. Dzięki strategii wizerunku i komunikacji wszelkie materiały oraz treści utrzymane są w stylu charakterystycznym dla całej Twojej marki, a nie dla konkretnych osób, np. grafików, którzy zajmowali się ich przygotowaniem. Możesz zatem bez szkody dla jakości marketingu awansować pracownika na inne stanowisko i rozbudować dział promocji o kolejne osoby - ponieważ stosując się do zasad przyjętej strategii, szybko wdrożą się do pracy. Korzyści z posiadania strategii w formie dokumentu, o których w tej chwili mówimy, będą widoczne zwłaszcza w firmach o rozbudowanej strukturze zatrudnienia oraz w organizacjach o dużej rotacji pracowników.

Szybko przekazujesz wytyczne organizacjom z zewnątrz

Planujesz dużą kampanię, więc nawiązujesz współpracę z domem mediowym? A może wdrażasz działania PR i agencja oczekuje od Ciebie wskazówek? Strategia wizerunku i komunikacji okazuje się bezcenna, gdy musisz przekazać zewnętrznej firmie informacje, w jaki sposób powinna mówić o Twojej marce, jej produktach, historii czy atutach. Z pewnością wiesz, że wiele firm wdraża u siebie tzw. "księgę znaku", która ściśle określa, w jaki sposób może być prezentowane jej logo. Strategia wizerunku i komunikacji to dokument o nieco podobnej misji: gromadzi on informacje o firmie, jej unikalnych cechach i o tym, w jaki sposób należy te cechy komunikować.

Obserwujesz rozwój marki

Rozwijanie przedsiębiorstwa zgodnie z konkretnymi, spisanymi regułami sprawia, że nie działasz po omacku. Jesteś w stanie w każdej chwili zweryfikować, czy realizujesz przyjęte założenia. Możesz wziąć do ręki dowolne materiały przygotowane przez dziennikarza, agencję PR czy nowego pracownika i powiedzieć "sprawdzam!". Masz również możliwość obserwowania, czy reakcje odbiorców, klientów, są takie, jakich oczekujesz. Strategia wizerunku i komunikacji ułatwia zatem określanie, na jakim etapie budowania marki jesteś - ale jednocześnie uświadamia, w jaki sposób się ona zmienia. Oczywiście co pewien czas dokument może wymagać weryfikacji, uaktualnienia lub rozbudowy, ale pomaga przeprowadzać te zmiany w uporządkowany sposób i nadaje im kierunek.

Jak korzystać ze strategii wizerunku i komunikacji?

Tu również najważniejsza odpowiedź jest krótka: zawsze, regularnie i konsekwentnie. Strategię wizerunku i komunikacji powinieneś mieć pod ręką zawsze gdy pracujesz nad nowym pomysłem na kampanię. Zawsze gdy omawiacie plany marketingowe w zespole. Zawsze gdy firma z zewnątrz przesyła do Ciebie duży projekt do akceptacji. Zawsze gdy dziennikarz wysyła wywiad do branżowej gazety z prośbą o Twoją autoryzację.

Z zastosowaniem strategii jest tak, jak z przepisami drogowymi - z czasem będziesz odwoływać się do niej wręcz odruchowo. Reguły określone w strategii, obraz marki, który z niej wynika, stanie się czymś oczywistym dla Ciebie czy też dla każdego Twojego pracownika, gdy tylko wdroży się on już do pracy. Oznacza to jednocześnie, że praktyczne stosowanie dobrze zaprojektowanej strategii powinno być łatwe. I rzeczywiście tak jest! Ponieważ dobrze przygotowany dokument stanowi odwzorowanie prawdziwej osobowości marki - a to oznacza, że w naturalny sposób wrasta w jej działania.

***

Przejdźmy do działania! Jeśli masz poczucie, że Twoja marka nie jest dostatecznie widoczna na rynku i doceniana przez klientów - zacznij od solidnej strategii. Napisz lub zadzwoń do nas, a poprowadzimy Cię krok po kroku przez cały proces budowy mocnego wizerunku oraz wyrazistej komunikacji.

Autor porady
Współdowodzący zespołem ALFA BRAVO, a także współwłaściciel. Formalnie od 16 lat w branży, choć zsumowanie czasu poświęconego na zdobywanie doświadczeń dałoby zapewne 116 lat. Z zamiłowania projektant UI/UX, obecnie Dyrektor Marketing.
Facebook
Linkedin
Behance