Sprzedaż w Internecie

Co wybrać - dedykowany system CMS czy stronę bazującą na szablonie? Które rozwiązanie będzie dla Ciebie lepsze?

Chcesz rozwijać swój biznes w sieci? Stajesz więc przed wyborem: czy zbudować swój sklep od zera na dedykowanym systemie CMS czy też wybrać jeden z tysięcy gotowych szablonów? Przyjrzymy się obu rozwiązaniom, aby podjęcie decyzji było dla Ciebie prostsze.

19.04.2022 Artur Baza Artur Baza

Gotowy szablon sklepu internetowego - tak czy nie?

Chcesz zbudować własny sklep internetowy? Na dzień dobry staniesz przed pytaniem: jaką platformę sklepu wybrać? Na rynku znajdziesz mnóstwo gotowych rozwiązań, zarówno darmowych, jak i komercyjnych (płatnych). Może Ci się wydawać, że nie masz innych możliwości. Zresztą bardzo często stawiającym pierwsze kroki w biznesie wydaje się, że gotowe szablony są idealnym wyjściem. Czy faktycznie tak jest?

Nie ma nic złego w korzystaniu z szablonów podczas budowy sklepu internetowego - trzeba jednak podjąć taką decyzję świadomie. Dużą zaletą gotowców jest to, że… są gotowcami. Oznacza to, że praktycznie od razu po ich zakupie można zacząć z nich korzystać, włączyć sklep i uruchomić sprzedaż. Kolejna ich zaleta to cena, bo skorzystanie z gotowca wiąże się albo z całkowitym brakiem kosztów, albo z koniecznością wydania zaledwie kilkudziesięciu do kilkuset złotych.

Musisz jednak wiedzieć, że gotowce to nie same zalety. Do wyboru masz tysiące różnych szablonów o różnym poziomie skomplikowania. Jednak do tego samego gotowca ma dostęp każdy inny! Stawiając na takie rozwiązanie podejmujesz więc ryzyko, że konkurencja również to zrobi i wasze strony będą do siebie łudząco podobne. Oprócz tego możliwości zmian w szablonie jest mocno ograniczona - może się okazać, że gotowa strona wygląda fajnie, gdy jest uzupełniona przykładową zawartością jej twórców, lecz gdy dodasz własne teksty lub zdjęcia swoich produktów to projekt traci swój urok i wygląda… tragicznie. Zresztą nie dotyczy to tylko wyglądu, ale i co gorsza, funkcjonalności.

Czasem dopiero po pewnym czasie okazuje się, że potrzebujesz gruntownych zmian w swoim sklepie; w przypadku gotowców nie zawsze jest możliwość ich przeprowadzenia, a jeśli ona istnieje, może wiązać się ze sporymi kosztami, niejednokrotnie znacznie większymi niż sam zakup szablonu. Na koszt ten składa się nie tylko cena rozszerzeń czy modułów, ale i usługa eksperta, który je wdroży. Niektóre systemy mają także wysokie wymagania techniczne, co oznacza, że powinny być uruchomione na droższym dedykowanym hostingu.

Warto podkreślić, że samodzielne skorzystanie z szablonu to także rezygnacja ze wsparcia ekspertów. To naprawdę spora strata, o ile sam nie jesteś specjalistą w tym zakresie! Wszystkie ograniczenia gotowców w efekcie mogą oznaczać, że taki wybór będzie Ci bardziej przeszkadzał niż pomagał w skutecznym (i opłacalnym!) prowadzeniu biznesu.

Strony z szablonów - wady

Dedykowane systemy CMS ABDEO™ według ALFA BRAVO - na czym to polega?

My proponujemy całkowicie inne podejście niż wiele firm w Polsce: nie ograniczamy potrzeb Twojej firmy do możliwości do szablonu, lecz od podstaw budujemy stronę dopasowaną do Twojego biznesu. Budujemy stronę od zera tak, by spełniała wszystkie Twoje oczekiwania, takie jak np. większa sprzedaż, pozyskiwanie klientów czy budowanie wizerunku. Najczęściej nasze działania zaczynamy od stworzenia makiety funkcjonalnej, czyli swego rodzaju planu budowy strony, w którym zaznaczone zostaną wszystkie niezbędne elementy. Jakie? To zależy od Twojego biznesu - każdy klient ma przecież inne produkty, inny koncept swojej marki, po prostu inne potrzeby.

Na początku dokonujemy wnikliwej analizy Twoich potrzeb, by móc na nie jak najlepiej odpowiedzieć, a następnie łączymy je z oczekiwaniami Twoich klientów. Na makiecie funkcjonalnej pokazujemy jakich rozwiązań potrzebuje Twój biznes, by skutecznie działać. Projektujemy zgodnie z zasadami User Experience (UX) - budujemy wirtualne ścieżki, po których Twój klient się porusza, od wyboru produktu, po jego zakup. Przedstawiamy Ci makietę funkcjonalną, czyli plan Twojej strony, a po jej zatwierdzeniu przystępujemy do projektowania graficznego, żebyś przekonał się na własne oczy, jak będzie wyglądać Twoja strona.

Indywidualny projekt graficzny w połączeniu z dopasowanymi do biznesu funkcjonalnościami to niemal gwarantowany sukces. Czemu taki projekt graficzny już na starcie jest lepszy? Ponieważ jest projektowany pod konkretne przekonujące treści, które możesz rozbudowywać o dowolne elementy i dowolnie je układać. Oznacza to, że na Twoją stronę możemy przenieść to, co charakterystyczne dla Twojej marki. Nawet jeśli ktoś zasłoni logo, to tak czy owak będzie można bez problemu rozpoznać, że to strona Twojej firmy, a nie konkurencji. Podobnie jak w przypadku makiety funkcjonalnej, tak i projekt graficzny przedstawiamy do Twojej akceptacji, abyś mógł zgłosić swoje spostrzeżenia i propozycje modyfikacji.

Jak wygląda dobrze zaprojektowany sklep

Czym wyróżnia się system ABDEO™?

Każda firma lub osoba budująca strony może pracować według podobnego schematu. Zdradzimy Ci jednak sekret - nasz proces to nie standard, lecz wypracowany przez nas system skutecznych działań.

  1. Zaczynamy od PLANOWANIA - przygotowujemy makietę funkcjonalną, która jest planem do budowy Twojego sklepu.

  2. Następnie przechodzimy do PROJEKTOWANIA - tworzymy projekt graficzny tak, byś wiedział jak będzie wyglądać Twoja strona, bez niechcianych niespodzianek. To nie impreza urodzinowa, żebyśmy Cię zaskakiwali :) Rozmawiamy o Twoim biznesie, więc jesteśmy jak najbardziej poważni, bo sklep powinien zarabiać!

  3. Po zatwierdzeniu makiety funkcjonalnej oraz projektu graficznego czas na etap BUDOWANIA, gdy programiści zaczynają nadawać stronie realny kształt. Bazujemy na autorskich rozwiązaniach i kodzie pisanym przez nas od podstaw. Budujemy dedykowane rozwiązania na podstawie skalowalnej platformy, którą sami stworzyliśmy, a oprogramowanie uruchamiamy na wskazanym serwerze lub naszym dedykowanym hostingu połączonym z usługą opieki nad stroną. W efekcie otrzymasz licencję do oprogramowania, w którym kod źródłowy jest otwarty, i w którym będziesz mógł z nami, samodzielnie lub z pomocą dowolnych ekspertów wprowadzać potrzebne zmiany.

ABDEO™ to nie jest zwykły system - stworzyliśmy go specjalnie dla różnych potrzeb naszych klientów. Na podstawie wielu lat pracy w różnych branżach zbudowaliśmy unikatowe rozwiązanie idealne dla każdego biznesu. Wydaje Ci się to niemożliwe? A jednak!

Po pierwsze: elastyczność

Kiedy dopiero zaczynasz sprzedawać w sieci, możesz nie odczuwać potrzeby posiadania rozbudowanego systemu. Możesz wręcz uważać, że przecież wystarczy Ci najprostszy z dostępnych szablonów i jego funkcjonalności. Rozumiemy to, jednak zachęcamy Cię do myślenia w sposób przyszłościowy. Twoja firma - a wraz z nią potrzeby - będą się rozwijać. Dlatego też system ABDEO™ zawiera wiele standardowych modułów (jak np. możliwość zarządzania produktami oraz sposobami płatności i dostawy), ale równocześnie posiada możliwość dobudowy zaawansowanych modułów dedykowanych, które będą mogły zautomatyzować Twój biznes.

Programowanie nowych funkcji i zmiana procesu działania systemu jest praktycznie nieograniczona i pozwala na dowolne modyfikacje, dopasowane do aktualnego sposobu działania Twojej firmy. W przypadku gotowców albo po prostu nie masz takiej opcji, albo wiąże się ona z dodatkowymi, często olbrzymimi, kosztami.

Po drugie: bezpieczeństwo

Decydując się na budowę sklepu online musisz wiedzieć, że zobowiązujesz się do bezpiecznego przechowywania danych. I to nie tylko objętych tajemnicą handlową danych swojej firmy, lecz również wszystkich użytkowników, którzy pozostawią o sobie informacje chociażby w celu dokonania zakupu.

System ABDEO™ spełnia wymogi bezpieczeństwa, chroni wszelkie poufne dane firmy oraz użytkowników. W porównaniu do gotowych szablonów, dedykowane systemy są znacznie bezpieczniejsze - chociażby dlatego, że do gotowców dostęp ma każdy, także hakerzy. Mogą znaleźć w nich luki i wykorzystać je, by zdobyć dane Twoich klientów.

Własne rozwiązania stanowią większą barierę przed możliwymi cyberatakami. Stworzony przez nas system przeszedł szczegółowe testy bezpieczeństwa przeprowadzone m.in. przez giganta telekomunikacyjnego Orange. Wraz z biegiem czasu systematycznie monitorujemy nasz system, szczególnie pod kątem poziomu ochrony informacji. Nie musisz też przejmować się tym, jak zabezpieczyć formularz kontaktowy przed spamem, bo o to zadbamy. Jeśli chodzi o kwestie związane z bezpieczeństwem to w ALFA BRAVO nie uznajemy kompromisów - zawsze stanowią one dla nas najwyższy z priorytetów.

Po trzecie: zgodnie z wymogami Google’a i zasadami UX

Wybór gotowego szablonu ogranicza nieraz nie tylko funkcjonalności, ale również możliwości modyfikacji strony. Musisz wybierać kompromis pomiędzy intuicyjnością a estetyką. W przypadku strony stworzonej na podstawie systemu ABDEO™ masz pełną dowolność - projektujemy takie układy, które ułatwiają użytkownikowi nawigację, a tym samym dokonanie zadowalających go zakupów.

Własny system pozwala również na pełną optymalizację strony pod kątem tempa ładowania, dostosowania do urządzeń mobilnych, wymagań algorytmów Google. Wszystko to wpływa na widoczność witryny w wyszukiwarce. Co warto podkreślić, Google promuje również strony zaprojektowane zgodnie z zasadami UX - a więc właśnie takie, jakie my tworzymy dla naszych klientów.

Jakie problemy, spotykane w różnych gotowych systemach CMS, rozwiązaliśmy w ABDEO™ ?



Problemy spotykane w gotowych systemach CMS
Rozwiązanie problemów oferowane przez CMS ABDEO™
Elastyczność
Programowanie nowych funkcji i zmiana procesu działania strony ograniczone zgodnie z możliwościami wybranego szablonu.
CMS ABDEO™ pozwala na tworzenie nowych funkcji i wprowadzanie dowolnych modyfikacji właśnie wtedy, kiedy tego potrzebujesz - możliwości są niemalże nieograniczone.

Konieczność dopasowania i ograniczenia Twoich procesów sprzedaży firmy do funkcji systemu.
Funkcje sprzedażowe sklepu są dopasowane do sposobu działania Twojej firmy.
Sfera wizualna 
Ryzyko upodobnienia strony wykonanej w szablonie graficznym do innych stron (w tym konkurencji). Trudności w dopasowaniu zdjęć produktów do stylu szablonu.
Tworzymy indywidualny projekt graficzny, który zapewnia unikalny wygląd, wyróżniający stronę na tle konkurencji. 

Konieczność korzystania z rozwiązań przewidzianych odgórnie w danym szablonie.
Indywidualny szablon graficzny pozwala na lepszą prezentację usług i produktów oraz nie jest przeładowany przez zbędne funkcje. 

Zawiły / nieintuicyjny sposób obsługi. 
Projekt strony powstaje zgodnie z zasadami UX - układ zawsze jest czytelny i przemyślany, pozwala na intuicyjne poruszanie się po systemie. 
Funkcjonalności 
Możliwość korzystania ze standardowych modułów, często dostępnych za dodatkową opłatą. 
CMS ABDEO™ daje możliwość korzystania nie tylko ze standardowych modułów, ale i budowy zaawansowanych modułów dedykowanych sposobowi działania Twojej firmy. 

Ograniczone opcje dostosowywania modułów. 
Praktycznie nieograniczone możliwości korzystania z indywidualnie dostosowanych funkcji i modułów. 
Bezpieczeństwo 
Wyższe ryzyko cyberataków i cyberprzestępczości ze względu na: dostępność kodu, wielość wtyczek oraz usług dodatkowych dostarczanych przez zewnętrzne firmy. Wyższe ryzyko luk bezpieczeństwa. 
Własny system to duże bezpieczeństwo z ograniczonym ryzykiem ataków. W przypadku CMS ABDEO™ moduły realizowane są wewnątrz firmy przez zespół doświadczonych programistów. System dedykowany posiada lepsze zabezpieczenia, a dzięki mniejszej popularności jego kod źródłowy jest trudno dostępny i mniej interesujący dla potencjalnego atakującego
Optymalizacja
Niskie możliwości optymalizacji przekładające się na dłuższy czas ładowania strony. Trudności w pozycjonowaniu serwisu w wyszukiwarce.
Nasz system daje wysokie możliwości optymalizacji prędkości ładowania - a Google wymaga coraz lepszych parametrów w tym aspekcie. Dzięki temu możemy uzyskiwać lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania. 
Aktualizacje 
Konieczność bardzo częstych aktualizacji jądra systemu oraz wszelkich dodatkowych modułów zewnętrznych firm. 
System nie wymaga częstych aktualizacji, ponieważ dostarczane funkcje przed uruchomieniem produkcyjnym są gruntownie testowane. 

Konieczność wnoszenia dodatkowych opłat (jednorazowych lub abonamentowych) w celu odblokowania dodatkowych funkcji w gotowych modułach.
Tworzone moduły są dostarczane bez dodatkowych kosztów w kompletnej wersji - dokładnie takiej, jaka jest potrzebna do realizacji założonych celów. 

Ogólnodostępny, otwarty kod. 
Otwarty kod, który jest udokumentowany i nie jest zaszyfrowany przed rozwojem przez współpracujące z Tobą firmy zewnętrzne. Licencja umożliwia rozwój systemu bez naszego udziału. 
Wsparcie
Brak wsparcia technicznego lub zróżnicowanie jakości i zakresu wsparcia.
Wsparcie techniczne świadczą u nas doświadczeni specjaliści, dysponujący bardzo szeroką wiedzą na temat systemu Abdeo. W ramach usług oferujemy m.in. monitorowanie poprawności działania systemu, wykonywanie kopii bezpieczeństwa i reagowanie na bieżące zgłoszenia.
Gwarancja
Uzależnienie zakresu gwarancji od produktu i od wykorzystanych modułów.
30 dni wzmożonego wsparcia powdrożeniowego oraz 12 miesięcy gwarancji na ewentualne błędy. 

*****

Nie działamy powielając schematy, lecz każdorazowo dopasowując rozwiązania do potrzeb klienta. Dzięki takiemu stylowi działania strona jest dokładnie tym, czego potrzebujesz - a nie kompromisem, pozwalającym na jako-takie funkcjonowanie biznesu.

Decydując się na budowę strony internetowej z ALFA BRAVO otrzymujesz dostęp do dedykowanego wsparcia technicznego i opieki nad Twoją stroną internetową. Po stworzeniu strony nie zostawimy Cię sam na sam z ewentualnymi problemami - na bieżąco monitorujemy poprawność działania systemu, dajemy Ci 30 dni wzmożonego wsparcia powdrożeniowego oraz 12 miesięcy gwarancji.

Oprócz tego oferujemy naszym klientom wsparcia techniczne i opiekę nad stroną czyli usługę zarządzania serwerem i hostingu z pełnym supportem nad stroną. Pomimo niewygórowanej ceny (od 99 zł miesięcznie za stronę internetową, od 199 zł miesięcznie za sklep internetowy) nasi klienci otrzymują kompleksową opiekę i serwis techniczny, pomoc w obsłudze strony, całodobowy monitoring działania strony, wsparcie ekspertów programistów i projektantów graficznych, priorytetowe przyjmowanie zleceń na prace rozwojowe nad stroną (startujemy w ciągu 3 dni roboczych od zgłoszenia), bezpieczeństwo serwisu z wykonywaniem cyklicznych kopii zapasowych, hosting oraz wsparcie administracyjne.

Wahasz się co wybrać - dedykowany system czy szablon? A może nie wiesz, na jakie indywidualne rozwiązanie się zdecydować? Jesteśmy do Twojej dyspozycji. Służymy radą, popartą latami doświadczenia. Do usłyszenia :)

Autor porady
Współdowodzący zespołem ALFA BRAVO, a także współwłaściciel. Formalnie od 16 lat w branży, choć zsumowanie czasu poświęconego na zdobywanie doświadczeń dałoby zapewne 116 lat. Z zamiłowania projektant UI/UX, obecnie Dyrektor Marketing.
Facebook
Linkedin
Behance